Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
Hadházy Tibor, Szabó Árpád
Bessenyei György Tanárképző Főiskola
Napjaink kedvezőtlen jelensége a természettudományos pályáktól való elfordulás. A fizikát is amint ezt a különböző országokban elvégzett felmérések bizonyítják - egyre kevesebb tanuló sorolja a kedvelt tantárgyak sorába. Vajon mi a helyzet nálunk? Ezt kívántuk felderíteni akkor, amikor kérdéseinkkel a gimnáziumi tanulók egy csoportjához fordultunk. A választott kérdőíves vizsgálati módszer elsősorban minőségi megállapítások levonására alkalmas, és szándékunk szerint is csak részét képezheti egy, a fenti kérdésre irányuló komplex kutatásnak.
A kérdőíveket nyíregyházi és debreceni gimnáziumok tanulói töltötték ki. A vizsgálatban 251 tanuló vett részt. A kérdések megfogalmazásakor a könnyű válaszadásra és az érthetőségre helyeztük a hangsúlyt, de lehetőséget biztosítottunk az esszé jellegű, néhány mondatos véleményalkotásra is. A válaszadás név nélkül történt. A válaszok összességükben nem minden kérdésnél adnak 100%-ot, mivel a tanulók egy része nem minden kérdésre válaszolt.
A kérdőívekre kapott válaszok elemzése:
Rangsorold az általad legkedveltebb tantárgyakat!
(1-es a legkedveltebb stb.) |
||||
---|---|---|---|---|
Tantárgyi sorrend |
I. osztály |
II. osztály |
III. osztály |
IV. osztály |
1. | történelem | magyar | magyar | történelem | 2. | magyar | történelem | történelem | magyar |
3. | biológia | matematika | matematika | testnevelés |
4. | fizika | fizika | testnevelés | matematika |
5. | matematika | biológia | fizika | fizika |
Elgondolkodtató, hogy a fizika a kedveltség sorrendjében csak a 4. és 5. helyet foglalja el. A kedveltségi sorrend 1., 2. és 3. helyére a megkérdezett tanulóknak csak a 9%-a tette a fizikát és a tanulók 12%-a nem nevezte meg a fizikát a rangsorolt öt tárgy között. Az indoklásból az is kiderült, hogy a fizikát több diák tartja fontosabbnak, mint ahány kedveli.
A szöveges értékelésben a leggyakrabban a következő indoklások fordultak elő: Nehéz a fizika. Nem értem a tanár magyarázatát. Nem csak el kell magyarázni, de meg is kell magyarázni. Szerintem nem kell ennyi fizika tudás az általános műveltséghez. Sok az elmélet, és nehezek a feladatok.
Találunk ilyen indoklást is: Nagyon sok olyan dolgot tanulunk, amelyet életem során jól felhasználhatok. Jók a kísérletek, több kellene belőlük. Annyi szépet, újat és érdekeset tanulunk, még kísérletezünk is. A fizika alapos ismerete nélkül igen hiányos a tudásunk.
Szívesen jársz-e fizikaórákra? | ||||
---|---|---|---|---|
Válaszok | I. osztály |
II. osztály |
III. osztály |
IV. osztály |
Igen | 28% | 26% | 20% | 19% |
Nem | 27% | 32% | 35% | 34% |
Részben | 40% | 40% | 42% | 44% |
Az "igen" válaszok százalékos arányának szigorúan monoton csökkenése fontos jelzés! Célunk csak az "ingadozók" meglehetősen széles táborának megnyerése lehet.
Néhány jellemző indoklás: Érdekes dolgokat tanulunk a fizikaórákon. Érdekel a fizika. Gyakorlati alkalmazási lehetőségei miatt érdekel. Tanárom jól magyaráz, izgalmas órákat tart. Kapcsolódik az élethez. A fizika tudására szükség van. Kevés a kísérlet.
Mi az, ami a legjobban leköti a figyelmedet a fizikaórán? | ||||
---|---|---|---|---|
Válaszok | I. oszt. |
II. oszt. |
III. oszt. |
IV. oszt. |
tanári magyarázat | 2 | 2 | 3 | 3 |
bemutatott kísérletek | 1 | 1 | 1 | 1 |
feladatmegoldás | 6 | 4 | 6 | 6 |
fizikatörténeti részletek | 4 | 3 | 4 | 4 |
ha te kísérletezel | 3 | 5 | 5 | 2 |
gondolkodtató kérdések megoldása | 5 | 6 | 2 | 5 |
Válaszaik egyértelműen arra utalnak, hogy a fizikát érdekes kísérletekkel vonzóvá lehet tenni. A megkérdezettek 87%-a azt vallja, hogy a fizikát kísérletekkel jobban meg lehet érteni.
Néhány jellemző indoklás: Érdekes a kísérlet, érthetővé teszi az anyagot. A kísérlet igazán gondolkodtató. Fájó, de önállóan kísérleteket nem végezhetünk. Több kísérlet kellene.
Megfelelőnek tartod-e az iskolai fizikaoktatásban
az elméleti és gyakorlati kérdések
(kisérletezés feladatmegoldás, gyakorlati
alkalmazás aktuális kérdések megbeszélése)
arányát? Válaszodat rövlden indokold meg! |
Válaszok | I. osztály |
II. osztály |
III. osztály |
IV. osztály |
---|---|---|---|---|
Igen | 23% | 30% | 36% | 25% | Nem | 48% | 47% | 28% | 44% |
Részben | 26% | 22% | 30% | 30% |
Néhány válasz a szöveges indoklások közül: Sok az elmélet, a feladatmegoldás de kevés a kísérlet. A túl sok elmélet unalmassá teszi az órát. Hiába tudom kiszámítani az áramerősséget, ha nem tudok összeállítani egy egyszerű áramkört. Többet kellene foglalkozni az aktuális kérdésekkel. A III. és IV. osztályokban túlsúlyban van az elmélet.
Szeretnél-e több kísérletet látni a fizikaórán? Miért? | |||||
---|---|---|---|---|---|
Válaszok | I. osztály |
II. osztály |
III. osztály |
IV. osztály | |
Igen | 90% | 100% | 100% | 100% | |
Nem | 10% | - | - | - |
Nemcsak a számszerűség (az egységes 100%) gyakorolt ránk mély benyomást, hanem a tanulók szöveges értékeléseiben megfogalmazott gondolatok is.
Jellemző válaszok a "Miért?"-re: Mert amit látok, arra emlékszem. Vizuális típus vagyok. Így az óra érdekesebb. Csak a kísérlet adja meg a kérdésre a pontos választ. Jobban értem az anyagot. Kevés a kísérlet, a két kezemen meg tudnám számolni, hány kísérletet láttunk. Akkor biztosan odafigyelek. Egy tanévben két-három kísérletet láttunk. Jó, hogy látom azt, amiről tanulok.
Kevésnek, elegendőnek vagy éppen soknak
tartod a tudománytörténet, a magyar és a külföldi fizikusok munkásságának bemutatását? Válaszodat indokold! | ||||
---|---|---|---|---|
Válaszok | I. osztály |
II. osztály |
III. osztály |
IV. osztály |
Kevés | 42% | 32% | 44% | 30% |
Elegendő | 48% | 53% | 46% | 52% |
Sok | 10% | 12% | 8% | 14% |
A válaszok százalékos megoszlása tükrözi a tanulói igényt a fizikatörténeti vonatkozások megismerésére.
Néhány indoklás: A tudománytörténeti magyarázatok érdekessé, színessé teszik az órát. A felfedezésekről többet szeretnék tudni. Többet szeretnék hallani a tudósok munkásságáról. Többet szeretnék hallani a magyar tudósok felfedezéseiről. Az órán a fizikatörténeti "kitérések" ne legyenek hosszúak, csak szigorúan a tudósok legfontosabb felfedezéseire szorítkozzanak.
Az alábbiak közül húzd alá
azt, amelyet véleményed szerint a fizikaoktatásnak a leginkább kell biztosítani! |
---|
|
Az I. és II. osztályos tanulók mintegy fele-fele arányban az első és második kérdést jelölte meg, míg a III. osztályosok 62%-a és a IV. osztályosok 72%-a a kreatív gondolkodás biztosítását tartja a legfontosabbnak.
Tapasztalatod alapján, mit gondolsz, mennyire személyiségformáló a fizikaóra? | ||||
---|---|---|---|---|
Válaszok | I. osztály |
II. osztály |
III. osztály |
IV. osztály |
Nagyon sokban | 5% | 7% | 6% | 9% |
Elég sokban | 62% | 70% | 64% | 68% |
Kevéssé | 19% | 15% | 21% | 18% |
Alig | 13% | 6% | 7% | 5% |
A válaszok megoszlása is mutatja, hogy a tanulók "érzik" a fizika tantárgy személyiségfejlesztő szerepét. szöveges válaszaikban ezt többen lényeglátóan meg is fogalmazzák.
Ezekből idézünk: Magas fokú szellemi aktivitást igényel. Elősegíti a kutatói személyiség kialakulását. Önfegyelemre, kitartásra, munkafegyelemre nevel. Ápolja a versenyszellemet.
Összességében milyennek értékeled
az iskolai fizika tananyag tartalmát (Aláhúzással válaszolj!) |
||||
---|---|---|---|---|
Válaszok | I. osztály |
II. osztály |
III. osztály |
IV. osztály |
Nagyon nehéz | 30% | 22% | 32% | 33% |
Nehéz | 32% | 36% | 42% | 52% |
Könnyű | 22% | 24% | 22% | 11% |
Néhány jellemző indoklás:
Vannak ilyen indoklások is:
Pályaválasztásodat, továbbtanulásodat
segítette-e a fizika tantárgy tanulása? |
||
---|---|---|
Válaszok | III. osztály |
IV. osztály |
Igen | 12% | 18% | Nem | 64% | 55% |
Részben | 23% | 24% |
A tanulók válaszaiból azért arra is következtethetünk, hogy lényegesen nagyobb más tényezők, például a szülők, a testvérek, a nagyszülők tanácsának befolyása.
Mit gondolsz, miért vannak egyre többen, akik olyan továbbtanulási irányt választanak, ahol a fizika tantárgyi felkészültségükről nem kell számot adni? |
Néhány indoklás:
Összegzés:
Jóllehet a kérdőívek kiértékelésével csupán a minőségi elemzésre törekedtünk, mégis sok, a fizika eredményesebb tanításához fontos megállapítást tehetünk.
A diákok jelentős része bár nem kedveli fontos tantárgynak tartja a gimnáziumban a fizikát. Erre a látensen jelen lévő pozitívumra támaszkodva kell úgy építkezni, hogy a tanítás tartalma és módszerei, a tanulás segédeszközei az ingadozók nagy számát (1., 2. kérdés) csökkentse, s a fizika iránt érdeklődők táborát növelje.