Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
Fizikai Szemle 1999/1. 27.o.
Fehér István
KFKI Atomenergia Kutatóintézet
1998. február és május között a sajtóban egy sor cikk jelent meg a Fővárosi Bíróság a "Csernobil-per" néven közismertté vált ügyben 1998. február 27-én hozott precedensértékű ítéletével kapcsolatban. A hat éve folyó tárgyalás végére pontot tevő jogerős ítélet megállapította, hogy a Volán Tefu Rt. sofőrjének halálát a csernobili eredetű radioaktív szennyeződéstől származó késői sugárártalom okozta. A "Csernobil - Mohitól keletre", a "Sugárterheléstől halál?", "Csernobili betegség", a "Csernobilról megint", az "Okozhatott-e sugárbetegséget és halált a kijevi út?" című újságcikkekben idézett szakértői vélemények egyik csoportja szerint a sofőrt nagy sugárterhelés érte, ami a halálát okozta, mások szerint a sugárterhelés olyan kicsi volt, hogy az nem okozhatta a halálát. A sugárdózis nagyságára azonban modellszámítást tudomásom szerint nem közöltek. Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Sugárvédelmi Szakcsoportjának 1998. május 26-28. között Balatonkenesén rendezett XXIII. Sugárvédelmi Továbbképző Tanfolyamán "Budapest Kijev-Budapest utazás (1986) dózisbecslése" címen előadást tartottam. Akkor az előadásom konzervatív feltételezéseken a1apuló végkövetkeztetése értelmében az utazás során a sofőr teljes sugárterhelése legföljebb 1,5 mSv effektív dózis lehetett.
A hozzászólók egyrészről nehezményezték ultrakonzervatív feltételezéseimet, ami akár nagyságrendi túlbecslést is jelenthet, másrészről hiányolták, hogy nem minden besugárzási útvonalat vettem figyelembe, ami viszont alulbecslést eredményezhetett.
A nyár végén a "Kossuth Klub" című rádióműsor ismét felelevenítette a korábbi szakértői vitát. Ez indított az előadásomban ismertetett dózisbecslés pontosítására, amely a jelen munka tárgya.
Időpont, útvonal
A Volán Tefu Rt. kamionja a szűkszavú menetlevél tanúsága szerint 1986. június 30-án indult Budapestről Záhonyon át nemzetközi útvonalon Kijevbe és 1986. július 5-én érkezett vissza.
Az időpontra és útvonalra ennél pontosabb információ hiányában feltételeztük, hogy a kamion a 4-es főúton (E573) haladt Záhonyon át Ungvárig, majd az E50-en Munkácsig. Munkácstól Lvovra az E471-es, majd onnan Kijevig az E40-es nemzetközi útvonalat használta.
(Kis valószínűséggel elképzelhető, hogy Zitomirnál a 252-es, majd a 255-ös úton át, kitérővel érkezett Kijevbe. Még ennél is kisebb a valószínűsége annak, hogy valamilyen indokkal Zitomirtól a 269-es úton Ovrucon át mellékúton Polleskoje érintésével jutott Kijevbe. Ez utóbbi esetben a balesetet szenvedett Csernobili Atomerőművet mintegy 50 km-re megközelíthette volna.)
50 km/h átlagsebességet feltételezve a távolság és az utazás teljes időtartamát figyelembe véve 50 óra menetidővel és 86 óra várakozási (vám, pihenés) időtartammal lehet számolni a Budapest-Kijev-Budapest utazás során.
Sugárforrások, besugárzási útvonalak
A Csernobili Atomerőmű balesetekor a sérült reaktorzónából a légkörbe került
A légkörbe kibocsátott teljes aktivitás mintegy Bq volt a radioaktív nemesgázok nélkül, melyek közül a 133Xe (felezési idő 5,3 nap) önmagában közel Bq-t tett ki.
A nemesgázok gáz, a jód egy része gőz halmazállapotban, míg a jód többi része az illékony hasadványokkal együtt 1,5-1 m átmérőjű aeroszol részecskékhez tapadva, a ruténium esetében kondenzálódott részecskék formájában került a légkörbe. A nem illékony izotópok a fűtőelem részecskékbe ágyazva kerültek a zónából a légkörbe. A légkörbe került radioaktív anyagok a meteorológiai folyamatok következtében felhígultak, az aeroszolok és a gőz halmazállapotú jódizotópok kiülepedtek, illetve kimosódtak, amivel a környezetet szeszélyes területi eloszlásban szennyezték. A fűtőelem darabkái (az úgynevezett forró részecskék) területi eloszlása (tekintettel az illékony izotópoktól eltérő keletkezési folyamatra) jelentősen különbözött az illékony izotópok eloszlásától.
A fő besugárzási útvonalak két hónappal a baleset után:
Nem kell számításba vennünk a radioaktív felhő, benne a radioaktív nemesgázok, gőzök és aeroszolok külső sugárterhelését, valamint a belégzésük okozta belső sugárterhelést, mivef a nemesgáz izotópok gyakorlatilag végtelenül felhígultak a Föld légkörében, a többiek pedig kiülepedtek. A rövid felezési idejű izotópok (köztük a legjelentősebb 131I) aktivitása ezen idő alatt több nagyságrenddel csökkent. Két hónappal a baleset után a vizsgált öt nap alatt a különböző besugárzási útvonalakra a dózisteljesítmény, illetve az aktivitás felvétel adott szennyezettség mellett gyakorlatilag állandónak tekinthető.
A dózisszámolás alapja
A radioaktív anyaggal szennyezett területen áthaladó vagy ott tartózkodó személy a kihullott illékony és nem illékony hasadási izotópoktól és a fűtőelem részecskéktől kaphat besugárzást. A radioaktív szennyeződés izotóp összetétele a sérült reaktorzónából való kilépéskor közelítőleg ismert. A radioaktív aeroszolok izotóp összetétele a légköri terjedés során, benne a kiülepedés és kimosódás folyamatával, kevéssé változik, kivéve a radiojód gőz halmazállapotú hányadát, melynek kiülepedési sebessége az aeroszolokénál jóval nagyobb.
Az illékony komponensnél a 137Cs (felezési idő 30 év), a nem illékonyaknál, illetve a fűtőelem részecskéknél a 239Pu és 240Pu (felezési idő 24400, illetve 6580 év) talajfelületi aktivitáskoncentrációja lehet a vonatkoztatási alap, amiből a balesettől eltelt idő függvényében a többi izotóp felületi aktivitáskoncentrációja kiszámítható.
Különböző szerzők és saját - 1986. április 30-tól több éven át folytatott - méréseink alapján a felületi szennyezettség izotóp összetétele kielégítően egyezett a kibocsátásból várt izotóp összetétellel. Végtelen sík felületi forrás felett 1 m-re az egységnyi 137Cs, illetve 239Pu + 240Pu felületi aktivitáskoncentrációra vonatkoztatva az izotópkeveréktől várható levegőben elnyelt gammadózisteljesítmény a balesettől eltelt idő függvényében kiszámítható és annak eredménye mérésekkel is igazolható. Hazai mérési adatainkat az Ukrajnában találttal [1, 2] összevetve ± 20 %-os egyezést kaptunk.
A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (NAÜ) által szervezett csernobili program keretében 137Cs és 239Pu + 240Pu felületi szennyezettség térkép készült [3], ami a közelítő számításunk alapja. A 137Cs felületi aktivitáskoncentráció eloszlása az 1. ábrán, míg a 239Pu + 240Pu izotópoké a 2. ábrán látható.
A felületi szennyezettség kis hányada reszuszpenzióval a légkörbe került. A reszuszpenzió hányada a depozíciótól eltelt idő függvényében csökken. Mivel az adott időpontban a felületi szennyezettség izotóp összetétele, valamint a reszuszpenzió hányada ismert, ebből a belégzési belső sugárdózis kiszámítható.
1. ábra. 137Cs talajfelületi szennyezettség eloszlása Csernobil környezetében.
Az élelmiszer és ivóvíz fogyasztásából eredő belső sugárterhelés meghatározása a legbizonytalanabb. A 131I járuléka két hónappal a baleset után már nem jelentős, míg a cézium izotópok csupán kis mértékben kerülhettek az élelmiszer láncba, elsősorban a tejen keresztül. A gabonafélék, amelyek fogyasztása a radiocézium felvétel fő forrása ekkor, aratási időben, még nem kerülhettek fogyasztásra. Kijev ivóvíztárolóját tápláló folyók a balesetet követő első hetekben néhány kBq/l összaktivitást, főleg rövid felezési idejű izotópokat tartalmaztak. Az ivóvíz dózisjáruléka 1-2 % volt [4].
2. ábra. 239Pu és 240Pu talajfelületi szennyezettség eloszlása Csernobil környezetében.
1. táblázat |
|||
A dózisszámításhoz használt adatok |
|||
1. Tartózkodási idők:
|
|||
2. Átlag menetsebesség: 50 km/h |
|||
3. Felületi szennyezettség a baleset utáni 65. napon
|
|||
4. Konverziós tényezők a külső dózisteljesítmény számításához a baleset utáni 65. napon |
|||
1 kBq/m2 137Cs esetén: |
0,1 kBq/ m2 239Pu + 240Pu esetén, |
||
134 Cs + 137Cs |
7,0 nGy/h |
95 Zr/95Nb |
1410 nGy/h |
103 Ru |
1,6 |
141 Ce |
400 |
106 Ru |
0,4 |
144 Ce |
32 |
140 Ba/140La |
0,4 |
242 Cm |
16 |
131 I |
0,2 |
Pu izotópok |
<1 |
többi izotóp |
0,4 |
|
|
|
10,0 nGy/h |
|
1860 nGy/h |
5. Inhaláció: Reszuszpenziós tényező: 10-6 Belégzési időtartam:
|
|||
6. Fogyasztás:
|
Budapest-Kijev-Budapest öt napos utazás során elszenvedett dózis
A sugárvédelmi gyakorlatban a személyi dózis számítása az alulbecslés elkerülése érdekében konzervatív közelítéssel történik. Az 1. táblázatban összefoglaltuk a dózisszámításhoz használt főbb adatokat. A 137Cs talajfelületi aktivitáskoncentrációja a nemzetközi útvonalon felülbecsült, mivel a hazai nagy szennyezettségű területen talált értéket fogadtuk el a Budapesttől Záhonyig tartó útvonalon, míg az ukrán utakon a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség dózistérképét használtuk. Bár a 137Cs felületi aktivitáskoncentrációja a nemzetközi útvonalon végig kisebb, mint 36 kBq/m2, részletesebb információ hiányában konzervatív módon ezen értéket vettük alapul a számításnál. Az I. és II. feltételezett kitérő utakon pedig a térképen jelölt felületi aktivitáskoncentráció-köz felső értékét használtuk a dózis kiszámítására. A fűtőelem-részecskék zöme a Csernobili Atomerőműtől északra hullott ki. A 239Pu + 240Pu területi eloszlásának térképe csak a > 3,7 kBq/m2-es kiülepedést tünteti fel. Ennek határa a II. kitérő úthoz legközelebb eső részétől is mintegy 15 km-re fekszik. Annak ellenére konzervatív módon feltételeztük, hogy ezeken a területeken is található fűtőelem szennyeződés. Kollegánk Polleskojében végzett mérései szerint a szennyeződés nem lehet több, mint 0,1 kBq/m2 239Pu [5].
2. táblázat Külső dózis a nemzetközi útvonalon |
|||||
Dátum |
Útvonal |
km |
óra |
137 Cs kBq/m2 |
Gy (lev.) |
1986.06.30. |
Bp.- Záhony |
310 |
6 |
5 |
0,3 |
pihenő(vám) |
|
10 |
5 |
0,5 |
|
07.01. |
Záhony- Rovno |
485 |
10 |
37 |
3,7 |
pihenő |
|
12 |
37 |
4,4 |
|
07.02. |
Rovno- Kijev |
315 |
6 |
37 |
2,2 |
07.02/03 |
Kilev (rakodás) |
|
40 |
37 |
14,8 |
07.03/05 |
Kiev-Bp. |
1110 |
44 |
37 |
11,2 |
Összesen: |
2220 |
128 |
|
37,1 |
Az elmondottak alapján a nemzetközi útvonalon haladva, vagy az I. és II. kitérő úton közlekedve, valamint a szennyezett területen tartózkodva a talaj felett 1 m-re a levegőben elnyelt dózisokat a 2., a 3. és a 4. táblázat mutatja. Ha konzervatív módon feltételezzük, hogy a kamionban ülő, illetve valamilyen épületben pihenő személyt árnyékolás nélkül (például faházban) éri a gammasugárzás, akkor a külső effektív dózist a levegőben elnyelt dózisból 0,8 Sv/Gy átszámítással kapjuk. Az eredményt az 5. táblázat szemlélteti.
3. táblázat Külső dózis az I. kitérő úton |
|||||
|
km |
óra |
137 Cs (kBq/m2) |
239/240 Pu(kBq/ m2) |
Gy (lev.) |
Zitomir |
- |
|
|
|
|
Korosten |
90 |
2 |
37 |
- |
0,7 |
Pihenő |
- |
1 |
555 |
0,1 |
7,4 |
Malin |
51 |
1 |
185 |
0,1 |
3,7 |
Kijev |
113 |
2 |
185 |
0,1 |
7,3 |
________ 254 |
________ 6 |
___ 19,1 |
4. táblázat Külső dózis a II. kitérő úton | |||||
|
km |
óra |
137 Cs (kBq/m2) |
239/240 Pu (kBq/ m2) |
Gy (lev.) |
Zitomir |
- |
|
|
|
|
Korosten |
90 |
2 |
37 |
- |
0,7 |
Ovruc |
44 |
1 |
185 |
0,1 |
3,7 |
Polleskoje |
40 |
1 |
185 |
0,1 |
3,7 |
pihenő |
- |
1 |
1100 |
0,1 |
12,8 |
Termochovka |
30 |
0,5 |
185 |
0,1 |
1,9 |
Kijev |
101 |
2 |
185 |
0,1 |
7,4 |
_____ 305 |
_________ 7,5 |
_____ 30,2 |
A reszuszpenziós tényező az 1 Bq/m2 kiterjedt talajfelületi szennyeződés által a légzési zónában eredményezett levegő koncentráció Bq/m3-ben. Az irodalom [6] a szennyeződést követő két hónap eltelte után , saját méréseink 10-7 [7] reszuszpenziós tényezőt adtak. Tekintve az ukrajnai forró, száraz május-júniusra konzervatív közelítésként 10-6 reszuszpenziós tényezőt használtunk a belégzési dózis számítására. A felnőttek 1,2 m3/h légzési sebességének és az egyes reszuszpendálódott izotópok koncentrációjának szorzatából kiszámítottuk a belégzett aktivitást valamennyi számba jövő izotópra, elfogadva a külső dózis számításánál használt izotóp összetételt. A belégzett radioaktív izotópok által 50 év alatt leadott dózist, az úgynevezett lekötött effektív dózist a NAÜ által közreadott egységnyi aktivitásra vonatkozó táblázatokból [8] vettük. Az eredmény az 5. táblázatban található.
Az élelmiszer és ivóvíz fogyasztásból eredő lekötött effektív dózist részletes adat hiányában a nemzetközileg elfogadott 1000 Bq/kg 137Cs határkoncentráció feltételezésével számítottuk. Az előző fejezet értelmében a gabona és az ivóvíz járulékot nem vettük figyelembe. 1986 május-júniusában Kijevben tartózkodó személyek általunk végzett egésztestszámlálós mérésének eredménye (1000-2400 Bq egésztest aktivitás) arra utal, hogy ez a feltételezésünk is konzervatív. A becslés eredményét az 5. táblázat mutatja.
Két extrém besugárzási útvonal
5. táblázat Budapest-Kijev-Budapest utazás során 1986.06.30. - 07.05.
között |
|||
|
nemzetközi útvonalon |
I. kitérővel |
II. kitérővel |
Külső dózis: szennyeződésétől |
30 |
44 |
53 |
Belső dózis: illékony izotópoktól |
0,6 |
1,2 |
2,4 |
nem illékony izotópoktól |
- |
0,6 |
0,9 |
fogyasztásától |
< 89 |
< 89 |
< 89 |
2. Egy másik eddig számításba nem vett besugárzási útvonal a kamion légszűrőjébe került reszuszpendálódott radioaktív anyagok külső sugárzása. Műszaki adatokból a menet közbeni levegőbeszívási sebesség átlag 500 m3/h. A kamion légszűrőjének szűrési hatásfokát a kozmikus sugárzás által keltett 7Be-mal, mint nyomjelzővel ellenőriztük. Az egy évig használt szűrőből ismert hányadot kivéve megmértük a 7Be aktivitását [10]. A KFKI telephely környezetellenőrzési programjának keretében folyamatosan mérik a légköri radioaeroszolok koncentrációját, így a 7Be koncentrációját is, ami ugyanezen évben átlag 4 mBq/m3 volt. Ebből a kamion szűrő szűrési hatásfoka 70 %-nak adódott. Itt ismét konzervatív közelítést használva a szűrési hatásfokot 100 %-nak vettük. A II. kitérő utat is figyelembe véve az egyes izotópokból a légszűrőn 50-1000 Bq halmozódhatott fel. Ezek együttesen mintegy 5 nGy/h dózisteljesítményt eredményezhettek a vezetőfülkében, ami a többi besugárzási útvonalhoz képest elhanyagolhatóan kis sugárterhelés.
Összefoglalás
Konzervatív dózisszámítással megállapítottuk, hogy az 1986. június 30 - július 5. közötti Budapest-Kijev-Budapest útvonalon közlekedő kamion vezetője a csernobili eredetű radioaktív szennyeződéstől, a különböző besugárzási útvonalakon 0,1 msv nagyságrendű sugárterhelést kaphatott, ami a lakosság évi átlag természetes eredetű sugárterhelésének mintegy 1/25-e.
Mai ismereteink alapján determinisztikus sugárkárosodást ezen dózis több mint 10000-szerese válthat ki.
Az ICRP legújabb ajánlása [12] szerint a sugárzás által indukált végzetes rákos megbetegedések valószínűsége eset/Sv. Az öt napos utazásra általunk számított dózis esetében a végzetes rákos megbetegedés valószínűsége nagyságrendileg 10-5, más szóval 100000 esetből 1 rákos haláleset várható.
Irodalom