Fizikai Szemle 2006/5. 169.o.
ÉRETTSÉGI ÉS VIDÉKE, AVAGY
»NÖVELI, KI ELFÖDI A BAJT«
Győri István
Szegedi Tudományegyetem,
Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium
A 2005-ös év legfontosabb eseménye a magyar közoktatásban
kétségkívül az új típusú érettségi bemutatkozása
volt. A vizsga átalakításának szükségességéről, a tartalmi
és formai változtatások módjáról, a célokról és a funkciókról
a bevezetést megelőző évek során lefolytatott viták,
egyeztetések eredményeképpen az eredeti elképzelések
némileg módosultak ugyan, de még "kompromisszumos"
végső formájukban is hordoztak annyi újdonságot, hogy
jogosan várhatta szorongással vegyes kíváncsisággal oktatáspolitikus,
pedagógus és diák egyaránt: vajon hogyan
valósul meg mindez a gyakorlatban? Azután megszülettek
az eredmények, a szorongást felváltotta a felszabadult
öröm, és a híradások már az érettségi új formájának mindent
elhomályosító sikeréről szóltak. Márpedig a homály
veszélyes: nem árt megőrizni a tisztánlátásunkat ....
Kezdő- és peremfeltételek
Az érettségi átalakítása tulajdonképpen csak egyik eleme
a magyar közoktatás megújítását célzó reformnak,
amelynek szükségességéről a 2000-ben elvégzett PISA-vizsgálat
lehangoló eredménye mindenkit meggyőzhetett.
Az OECD által kezdeményezett és koordinált, a
trendek nyomon követése érdekében háromévente megismételt
felmérés három tudásterületre, az olvasás-szövegértésre,
a matematikai-logikai gondolkodásra, illetve
a természettudományos műveltségre koncentrálva teszteli
a tanulók képességeit. A vizsgálat célja annak megállapítása,
hogy a részt vevő 32 országban a 15 éves diákok
mennyire felkészültek arra, hogy megállják helyüket
a mindennapi életben: konvertálható tudással rendelkeznek-
e, képesek-e új ismereteket befogadni és azokat
alkalmazni, vagyis várhatóan mennyire tudnak majd a
munkaerőpiac támasztotta követelményeknek megfelelni.
2000-ben az olvasási-szövegértési kompetenciára,
2003-ban a matematikai ismeretek alkalmazásának képességére
fókuszált a felmérés, és a diákok eredményei
alapján bizony mindkét alkalommal igen rosszul vizsgázott
a magyar közoktatás. Kiderült, például, hogy 10.
osztályos tanulóink mintegy fele alig, negyede pedig
egyáltalán nem érti meg azt, amit olvas. De az olvasási-
szövegértési képességek alapján elért 25. helyezésnél
más területeken sem végeztek sokkal előrébb a magyar
diákok: a problémamegoldó képességet tekintve a 20., a
matematikai tudás alkalmazási képességét illetően a 25.,
míg a természettudományos ismeretek alkalmazásánál a
17. helyet sikerült "elcsípni".
A rossz eredményeket nem lehetett szőnyeg alá söpörni.
Ha kezdetben voltak is olyan nézetek, melyek a felmérés
gyakorlatorientált problémafelvetéseiben, az alkalmazott
módszerben keresték a hibát, végül mégis szembesülni
kellett a kimagyarázhatatlan ténnyel: a magyar
közoktatásban a tudás alkalmazására való képességfejlesztése
helyett a lexikális ismeretek átadása dominál.
Némi késlekedéssel a hivatalos oktatáspolitika belátta, ha
nem akarjuk, hogy fiataljaink szerencsésebb országokban
született kortársaikhoz képest behozhatatlan hátránnyal
induljanak a munkaerőpiacon folyó versenyben, akkor
változtatásokra van szükség egész oktatási rendszerünkben.
A rendkívül összetett feladat megoldását célzó koncepció
kimunkálásában sokan vettek részt, de nem elegen.
A rendszerben dolgozó pedagógusok java része
csak annyit érzékelt, hogy ismét mindent felforgatnak,
egy működő szisztémát felborítanak, az amúgy sem egyszerű
tanári munkát csak tovább nehezítik és bonyolítják.
Dehogyis jutott el a többséghez a nemzetközi felmérés
eredménye! A tervezett változtatásokról esetlegesen véleményüket
kérő kérdőíveket pedig (sokszor joggal) csak
az egyes "fent született elképzelések igazolására szolgáló
úri huncutságként" fogadták. Hogy a kellő tájékoztatás
hiánya, vagy a pedagógusok érdektelensége-e a főbűnös,
azon lehet vitatkozni, de már nem érdemes. Tény, hogy a
reform "felülről" indítva érte az oktatásban dolgozókat, és
elég sok ellenérzést keltett.
Az átalakítás először a tartalmi szabályozás eszközeit
érintette, vagyis a tanterveket. A dokumentumok összeállítói
előtérbe kívánták helyezni a kompetenciák fejlesztését,
és hogy ezek elegendő teret kapjanak, csökkenteni
próbálták azt az információmennyiséget, amit a tanulóknak
el kell sajátítaniuk. Ahogyan várható volt, ez nem
ment simán és általában nem is sikerült. A tantervek
többsége inkoherens, a teljesíthetetlenséget magában
hordozó alkotmány lett. Kétségtelen, hogy teljes körű
egyetértéssel találkozó tantárgyi követelményrendszert
nagyon nehéz megalkotni: ha a szaktanárok egy része
bizonyos elemeket kihagyhatónak, sőt kihagyandónak
ítél is, biztosan lesz egy másik csoport, amelynek tagjai
ugyanazokat kihagyhatatlannak tartják. Még nagyobb
vitákat eredményez, ha a hagyományos ismeretek egyes
részeinek kényszerű elhagyása együtt jár új, eddig nem
tanított ismeretek, tudáselemek megjelenésével. Márpedig
ezúttal nemcsak a megszokott tantárgyak ismeretanyagában
bukkantak fel új tartalmak, hanem egyidejűleg eddig ismeretlen
oktatási területek, "modulok" is jelentkeztek
tanóraigénnyel, úgyhogy fennállt annak a veszélye,
hogy a diákok napi óraterhelése a csillagos egekbe
emelkedik. "Mert a közoktatás eddig mindig csak extenzív
válaszokat adott: az iskola egyre nagyobb mértékben
terhelte a diákot, egyre több részben felesleges, részben
romlékony ismeretet próbált vele elsajátíttatni, mely
a későbbi boldogulásához egyáltalán nem kellett. Növelték
a kötelező óraszámot, növelték az egyes tananyagokba
belezsúfolt információmennyiséget, s egyre alacsonyabb
életkorba nyomtak le bizonyos tanulnivalókat,
mert ha valamit nem ötödikben, nyolcadikban kezd el
tanulni a gyerek, hanem másodikban, harmadikban,
akkor biztos megtanulja a felvételiig .... Extenzív válaszok
tömege." - olvashatjuk egy, az oktatási miniszterrel készült
interjúban. Ugyanebben a beszélgetésben a tanulók
túlzott óraterhelésének elkerülése érdekében alkalmazott
intézkedést is ismerteti: "Lecsökkentettük a kötelező óraszámot
a '98-as szintre. Ez mennyiségi kérdésnek tűnik,
de nem az. Az van mögötte, hogy korlátozzuk azoknak
az extenzív válaszoknak a lehetőségét, amiről beszéltem"
[10]. A pedagógusok többsége ebből annyit észlelt, hogy
bár a tantervek a tényanyag mennyiség ének alig észrevehető
mérséklése mellett új feladatokat, célokat fogalmaznak
meg, a teljesítésükre szánt időkeret olyan mértékben
lecsökken, hogy nincs az a pedagógiai-módszertani eszközrendszer,
amivel eleget lehetne tenni az elvárásoknak
- már ha azokat komolyan vesszük. A tanácstalan, elbizonytalanodott
tanároknak a kimeneti szabályozó, az
érettségi vizsga követelményrendszerének megfogalmazásával
és közzétételével kívántak valamiféle kapaszkodót
nyújtani, több-kevesebb sikerrel.
A megváltozott hangsúlyok, a közoktatásban megjelenő
új tartalmak és célok, nem utolsósorban a középfokú
(és a felsőfokú) oktatás tömegessé válása természetesen
szükségszerűvé tette az érettségi vizsga szerepének, feladatának,
szerkezetének átgondolását, átformálását is. A
számos jó szándékú és hozzáértő ember munkája nyomán
testet öltött koncepció az új érettségi vizsga legfontosabb
jegyeiként a következőket jelölte meg: egységesség,
kétszintűség, a korábbiakhoz viszonyított tartalmi
váltás, standardizáltság és a képességek, kompetenciák
mérésére helyezett nagyobb hangsúly [1].
Az érettségi megreformálásának egyik mozgatórugója
az a szándék volt, hogy a vizsga a változtatások után alkalmassá
váljon a felsőoktatási felvételi kiváltására. Az
érettségi vizsga felvételiként való elfogadása mellett szóló
legsúlyosabb érv az volt, hogy ilyen módon majd a közoktatás
határozza meg a vizsgakövetelményeket, és nem
az egyetemek, illetve főiskolák. Az elképzelt új érettségi
olyan kombinált értékelés, amely amellett, hogy szintetizáló
záróvizsga és szelekcióra alkalmas megmérettetés, a
pedagógiai munka átgondoltabb tervezését, az új értékek
beépülését, a módszertani megújulást, gazdagodást segítő
diagnosztikus funkciókat is ellátja [2, 3]. Ha mindezen
kritériumoknak megfelel, akkor az érettségi vizsga a várakozások
szerint jól megoldja a közoktatás kimeneti
szabályozásának feladatát.
A közoktatásban bevezetett változtatások közül a matúra
megreformálása került leginkább reflektorfénybe,
ezzel foglalkozott legtöbbet a közvélemény, a média és
természetesen maguk az érintettek, a pedagógusok és a
diákok is. Úgy tűnt, az új érettségitől függ minden, sikeressége
vagy kudarca az egész átalakítási folyamat sorsát
eldöntheti. Nem véletlen, hogy a mindenkori oktatáspolitika
irányítói is legtöbbet ezzel a kérdéssel foglalkoztak.
Az érettségi megváltoztatása a hozzá tapadó társadalmi
szerep fontossága miatt indoklásra szorult, meg kellett
győzni a közvéleményt a reform fontosságáról, pozitív
hatásairól. Álljon itt illusztrációként az oktatáspolitika
vezető személyiségeivel 2002-ben, illetve 2005-ben készített
riport egy-egy részlete:
"Az oktatási rendszer nálunk felülről meghatározott, a
közoktatás alakulását a felsőoktatás, a felvételi vizsga
követelményei határozzák meg. Amint az köztudott, a
felvételi vizsgán a lexikális ismereteket kérik számon a
diákoktól. Ha sikerül elérni azt, hogy ne a felvételi vizsga
legyen a középfokú oktatás egészét meghatározó legfőbb
szempont, hogy ne a vizsgapontokért való tanulás hassa
át a középiskolát, akkor sokkal nagyobb tere lehet a
kompetenciák fejlesztésének az iskolában. A kerettanterv
és a kétszintű érettségi ennek a felülről való meghatározottságnak
a megszüntetését kívánja elősegíteni. Ha a
vizsgákon és a mérésekben előtérbe kerül a kompetenciák,
képességek értékelése, mérése, az felerősíti a kompetenciafejlesztést,
és az iskola ebben az irányban fogja
kondicionálni a gyerekeket." (Sió László, az OM politikai
államtitkára, 2002. március [11].)
"A tananyagcsökkentés terén a nagy változást a kétszintű
érettségi hozza. Ennek lesz a legerősebb visszahatása
néhány év múlva, ha a tanárok és a szülők már elhiszik,
hogy ez a rendszer így marad, és látják, hogy a gyereknek
tényleg nem kell, mondjuk, magyarból negyven
írói életrajzot tudni ahhoz, hogy egyetemre vagy főiskolára
kerüljön. Hiába vezetünk be egy új NAT-ot, hiába
mondjuk azt, hogy a tananyagba nem kell ennyi lexikális
ismeretet belezsúfolni, csak akkor nem fognak, ha ez már
nem kell az előrehaladáshoz, tehát nem ezt várja el a
szülő az iskolától." (Magyar Bálint, oktatási miniszter,
2005. [10])
A "puding próbájára", az egységes kétszintű érettségi
vizsga lebonyolítására első alkalommal 2005 májusában-
júniusában került sor. Az eredmények valamennyi tantárgy
esetében jobbak lettek, mint amilyeneket a régi
rendszerű érettségi vizsgákon elértek a tanulók.
Például a fizika tantárgyat tekintve az érettségi érdemjegyek
átlaga az előző évek eredményeit valamivel meghaladva
3,85 lett[5]. Az elégséges érdemjegyek mennyisége
30% fölötti értékről 10% körüli értékre csökkent, és
mintegy kétszeresére nőtt a vizsgát jó minősítéssel záró
diákok száma.
Az átlageredményekben bekövetkezett pozitív változás,
a minősítéseknek az ideális állapotot az eddigieknél
jobban megközelítő eloszlása a koncepció körül bábáskodóknak,
a vizsga sikeréért aggódóknak megnyugvást
okozhatott, a bemutatkozás jól sikerült. Érthető elégedettséggel
(és megkönnyebbüléssel) nyilatkozott erről
például az OKÉV főigazgatója: "Az új típusú érettségi
beváltotta a hozzá fűzött elvárásokat. Teljesen megújította
az egyes tantárgyak vizsgakövetelményeit, s ez hosszú
távon is nagy hatást fog gyakorolni közoktatásunkra. Az
új típusú követelmények, vizsgaformák, értékelési rendszerek
általános elismerést arattak szakmai körökben és a
diákok között is. Azzal, hogy a korábbi érettségiknél sokkal
reálisabban mérte a vizsgateljesítményeket, megfelelő
alapot adott a felvételi döntésekhez is" [6].
Egy kicsit persze elgondolkodhatunk: honnan ez az
ugrásszerű teljesítményjavulás? Az eddigi években nem
jól vizsgáztattunk, alulértékeltük az érettségizőket? Nem
jól, és/vagy nem jót kértünk számon? Vagy - mivel az
érettségi vizsga az odáig elvezető pedagógiai folyamat
eredményességét is minősíti - ezt a sikert értelmezhetjük-
e úgy, hogy az új érettségi koncepció és a hozzá illeszkedő
tanterv olyan jótékony hatással volt a közoktatás
minőségére, az alkalmazott pedagógiai módszerekre,
hogy annak máris ilyen látványos eredménye lett? Ha
igen, akkor minden rendben van ....
Természettudományos helyzetkép
A közoktatásban elindított átalakulási folyamat egyértelmű
vesztese a természettudományok, ezen belül a fizika
tanítása. Az egymást gyorsan követő és felülíró folyamatszabályozók
(a NAT kétféle változata, kerettanterv) végül
- kis túlzással - a "tűrt, de nem támogatott" kategóriába
sorolták a fizikát. Kiszorult az általános iskola hatodik
osztályából, és - a néhány iskolában speciális óraterv
szerint folyó képzéstől eltekintve - a gimnáziumok utolsó
évfolyamán is csak azok tanulják, akik érettségi előkészítő
képzésre jelentkeztek ebből a tantárgyból. De nem járt
sokkal jobban a biológia, vagy a kémia tanítása sem. Az
érettségi végső formájában nem kapott helyet az a kezdeti
elképzelés, mely szerint egy (választható) természettudományos
tárgyból mindenkinek kötelező lett volna
vizsgát tennie. Pusztába kiáltott szó maradt az MTA ad
hoc bizottságának figyelmeztetése: " …. elengedhetetlennek
tartjuk, hogy a kötelező érettségi tárgyak között legyen
egy természettudományos tantárgy is. A hazai hagyományok
és a mai közvélemény szerint is ebben értékítélet
van, ennek társadalmi üzenete van, másrészt rendkívül
fontos - létében pozitív vagy hiányában negatív -
visszacsatoló funkciója van" [12].
Hogy miért szorult háttérbe a reformkoncepció kidolgozása
során a természettudományok oktatása? Talán
azért, mert ott még nem olyan nagy a baj? Hiszen a nemzetközi
felmérések szerint ezen a területen még "csak" a
középmezőny vége felé helyezkedünk el, nem a sereghajtók
között! Igaz, ahhoz képest, hogy néhány évvel
ezelőtt még élen jártunk a természettudományos nevelés
terén, ez visszaesés, de még nem szégyen ….
Nem hiszem, hogy ez a gondolkodás vezetett volna a
reáliák ilyen mértékű térvesztéséhez. Az okok ennél sokkal
összetettebbek, mélyebben gyökerező problémáról van
szó. Mindmáig nem sikerült elfogadtatni a közvéleménnyel,
hogy "a természettudományos ismeretek és képességek
a 21. századi általános műveltség, a tudás alapú társadalom
meghatározóan fontos komponensét adják" [12].
Leegyszerűsítve: ha egy rádiós vagy televíziós személyiség
mondjuk József Attilának tulajdonít egy Arany Jánostól
származó idézetet, az országos botrány, de ha égbekiáltó
ostobaságokat fecseg a paksi erőműben bekövetkezett
balesetről, az a "vájt fülűeken" kívül senkit sem zavar. (Félreértés
ne essék: egyik sem öröm .... ) Nem magyar jelenségről
van szó, az általános műveltségtartalma, határai nehezen
meghatározhatók, a történelmi-társadalmi meghatározottságú
eszményeken változtatni nem könnyű. De ez nem
jelentheti azt, hogy le kell mondanunk arról, hogy az iskolarendszerű
képzésben harmonikus, kiegyensúlyozott műveltségképet
mutassunk fel! Legalább a reményét fenn kell
tartanunk annak, hogy tanítványaink nem vesznek el a 21.
században, nehezebben manipulálható, félrevezethető,
sokkal inkább gondolkodásra, összefüggések felismerésére
törekvő emberek lesznek.
Deklarált célok és tartalmak
De hiszen pontosan ezzel egybehangzó célokat tűznek ki
a fizikaoktatás számára a tantervek és az érettségi követelményrendszere
is! "A fizikatanítás elsődleges célja a
gimnáziumban az általános műveltséghez tartozó korszerű
fizikai világkép kialakítása .... A diákoknak megmutatjuk
a természet szépségét és a fizikai ismeretek hasznosságát.
Tudatosuljon bennük, hogy a korszerű természettudományos
Műveltség a sokszínű egyetemes emberi
kultúra kiemelkedően fontos része .... Tudják megkülönböztetni
a médiában előforduló szenzációhajhász, megalapozatlan
»híradásokat« a tudományos értékű információktól."
[13]
"A középszintű fizika érettségi vizsga célja annak megállapítása,
hogy a vizsgázó rendelkezik-e a köznapi műveltségrészét
képező fizikai ismeretekkel, …ismeri-e a
természettudományos gondolkodás, a természettudományok
művelése során egyetemessé fejlődött megismerési
módszerek alapvető sajátosságait, .... megérti-e a napjainkban
felmerülő, fizikai ismereteket is igénylő problémák
lényegét." [8]
Tehát egyáltalán nem tűnik jogosnak a természettudományos
nevelés háttérbe szorításával vádolni a reformkoncepciót!
Sőt, ezen a területen is részletes követelmények
jelölik ki az elengedhetetlen szemléletváltás irányát:
a természettudományos tárgyak, köztük a fizika
oktatásának is el kell mozdulnia a hagyományos követelményrendszer
és a hozzá illeszkedő módszertan felől a
képességfejlesztő jellegű, kompetencia-központú szemlélet
felé, megkell találni a helyes arányt az elsajátítandó
ismeretanyag mennyisége és a készségfejlesztés között.
Ilyen irányban kívánja befolyásolni az oktatási folyamatot
az érettségi szerkezetében végrehajtott változtatás is, ami
például a fizika tantárgy esetében elődjénél összehasonlíthatatlanul
sokszínűbb vizsgát eredményezett. Azzal,
hogy mérések, kísérletek elvégzését, értelmezését, fizikatörténeti
ismeretek beépítésével színesített esszék, szóbeli
feleletek megszerkesztését is igényli a vizsgázóktól,
felkészültségükről sokkal árnyaltabb képet nyújt, egyben
kimeneti szabályozóként irányt mutat a felkészítést
végző pedagógusoknak is, hogy milyen képességek, kompetenciák
kialakítása, fejlesztése nem hanyagolható el az
oktatás során. Nem szabad, például - hogy csak egyet
említsünk - elhagyni a tanulókísérletek, mérési gyakorlatok
végrehajtását.
Minden világos tehát, adott a cél és az irány - csak az
utat kell végigjárni! Ha járható ....
Csakhogy a nemes célok elérhetetlenek, a színvonalas
követelmények teljesíthetetlenek, ha nincsenek meg az
eredményes oktatás pedagógiai feltételei. Az "extenzív
válaszok" lehetőségének kizárását, a tanulók terhelésének
mérséklését célzó óraszám-limitálás következtében a
négy-hat éven keresztül tanított természettudományos
tantárgyak heti másfél-két órával gazdálkodhatnak: egyszerűen
nincs több, ezen egyetlen helyi tanterv sem változtathat.
Az óraszámok nagymértékű csökkentése és a
készségfejlesztés középpontba állítása azonban nem járt
együtt az információmennyiség átgondolt, a tantárgy
logikáját nem csorbító, arányos redukciójával. A fizika
érettségi követelményrendszeréből kimaradt ugyan a
hagyományos témakörök közül például a hidrosztatika,
vagy a merev testek gyorsuló forgómozgásának leírása,
de közben bekerült a sugárvédelem, vagy - emelt szinten
- a 2005-ben éppen 100 éves speciális relativitáselmélet,
emellett elvárás, hogy az elsajátított ismeretanyagot az
érettségizők tudják új kontextusokba (pl. technikai alkalmazások,
kultúrtörténeti, tudománytörténeti vonatkozások)
beágyazni [4]. (Szeretném, ha nem lenne félreérthető:
nagyon fontosnak tartom a tudománytörténet beépítését
az oktatási-nevelési folyamatba, ezzel együtt soha
jobbkor nem lehetett volna a fizika érettségi követelményei
közé kronologikus adatokat beemelni ....)
A célokat és követelményeket annak tükrében kell
szemlélnünk, hogy a természettudományok oktatására
szánt időkeret átlépett egy kritikus határt - felülről lefelé
süllyedve. Örkény István gondolatait visszafelé forgatva:
a madzag és a ráfűzött paprikák meddig nevezhetők füzérnek?
Három paprika még füzér? És kettő? És ha már
csak egy paprika fityeg a madzagon? A gyakorló pedagógusok
tudják: heti három óra alatt egy tantárgy már csak
fél-tantárgynak tekinthető. Kettő alatt meg .... És ezen
nem segít semmilyen didaktikai fogás, bevethetők a legmodernebb
oktatástechnikai eszközök, próbálkozhatunk
szimulációkkal, prezentációkkal, írásvetítővel, a lehető
legjobban előkészített kísérletekkel, számítógépes méréskiértékeléssel,
csoportmunkával, differenciált foglalkoztatással
- hiába, a 45 perc 45 marad.
(Lassan harminc éve tanítok fizikát. Hozzá kellett
szoknom, hogy a rendelkezésemre álló idő szerény, mindig
nagyon tudatosan megkellett terveznem az óráimat,
be kellett vetnem minden olyan módszertani újdonságot,
fogást, amivel a tanulási folyamat hatékonysága növelhető.
Nem gondoltam, hogy ennyi év tapasztalatával felvértezve
állandósult kudarcélményben lesz részem, minden
nap úgy jövök ki a tanteremből, hogy már megint nem
tudtam eredményesen elvégezni az eltervezett munkámat.
Képtelen vagyok tényeket közölni magyarázat nélkül,
nem tudom kimondani például, hogy egy vezető
ekvipotenciális, anélkül, hogy ne mondjam meg, hogy mi
az a potenciál - márpedig arra nincs idő, nem szerepel a
tananyagban. Nehezemre esik a kezdetben még kíváncsi
tanulók kérdéseit elutasítani: "majd szünetben keress
meg, most nincs rá idő". Nem keres meg. Később már
nem is kérdez… Nem tudok beletörődni, hogy a természettudományos,
egzakt gondolkodás mintáinak felmutatása
helyett felszínességre nevelünk a fizikaórákon. "Jelenségközpontú
oktatás" - hangoztatjuk, de inkább jelenségszintű
oktatásról kellene beszélnünk… Bemutatjuk az
érdekességeket, majd tekintélyekre hivatkozva - ezt nevezhetjük
tudománytörténeti kitérőnek - magyarázatként
közlünk egy összefüggést: tessék elfogadni! Akkor mi
különbözteti meg a fizikaórát a televízióban látható, parajelenségekkel
foglalkozó műsoroktól? Talán a szegényesebb
kivitel …. )
Nagyon nehéz a helyzet tarthatatlanságát általánosságban
lefesteni, a végnélkül sorolható konkrét példák viszont
elfogadhatatlanul megnövelnék a terjedelmet, ráadásul
az ilyen panaszáradat semmire nem jó, nem visz
előre. Egy-két elgondolkodtató tényt mégis megemlítek.
Keretek, formák, elvárások
A közoktatásban a diákok túlnyomó része öt éven keresztül,
heti másfél-két órában tanul fizikát. Ez az öt év is
két részletre van darabolva: két évig az általános iskolában,
három évig középiskolában folyik a képzés. Az egy
tanévre eso hatvan-hetven órában olyan tananyag mennyiséget
kellene elsajátítani a tanulóknak, amit talán azzal
jellemezhetnénk legjobban, hogy azt a forgalomban lévő
tankönyvek általában harminc-negyven "leckére" bontva
tálalják. Ha ez még önmagában nem tűnne soknak, akkor
csak néhány minta egy a gimnáziumok számára készült
tankönyvből: egy "lecke" foglalkozik például a félvezető
eszközökkel (fotoellenállás, termisztor, dióda, tranzisztor
- mindez a 10. osztályosok tananyaga!), vagy mondjuk az
optikai eszközök leképezési törvényével (gömbtükrök,
lencsék egyben). Hogy ez mennyire sok, azt csak az tudja,
aki már megpróbálta megértetni, vagy megérteni ezeket
a témaköröket. Ha egy-egy tankönyvi egységnek
megfelelő tartalmat mégis sikerülne egy tanórán elsajátítani
a tanulóknak, az akkor is csak azt jelenthetné, hogy
átlagosan minden második tanórán kell új ismeretekkel
találkozniuk. A "közbeeső idő" használható fel kompetenciák
kialakítására, fejlesztésére: adatok, táblázatok,
grafikonok, ábrák, szövegek értelmezésére, a feladatmegoldásokban
való helyes felhasználásukra, adatokból, szövegből
ábrák, grafikonok készítésére, a feladatok megoldásainak
szemléltetésére, kísérletek összeállítására, mérések
elvégzésére, értelmezésére - merthogy ezek a követelményrendszer
elemei. Azután összefoglalásra-rendszerezésre,
tudásszint-felmérésre (feleltetés, dolgozatírás), és
így tovább. Ismerem az ellenérveket: a "leckék" nem tanórákat
fednek le, a tanulási folyamat a tanterv, és nem a
tankönyv alapján szerveződik! A tanterv és az érettségi
követelményrendszer valóban csak úgy fogalmaz, hogy -
például - "ismerje fel az elektromos vezetőket és szigetelőket",
vagy "tudjon megnevezni félvezető kristályokat.
Tudja megfogalmazni a félvezetők alkalmazásának jelentőségét
a technika fejlődésében, tudjon példákat mondani
a félvezetők gyakorlati alkalmazására.", és így tovább
[8]. Hogy honnan "tudja", honnan "ismerje" a tanuló? Meg
kell említeni órán! De nem kell megtanítani, megmagyarázni:
elég csak megemlíteni! (Hogy ezt hogyan lehet a
gyakorlatban megoldani, azt persze nem tudom.) Hiszen
- statisztikailag alátámasztható - egy adott korosztályban
csak körülbelül minden tizedik tanuló tesz érettségi vizsgát
fizikából, azaz egy harmincas létszámú osztályban
legfeljebb két-három ilyen tanuló lehet. Ők majd az érettségire
előkészítő foglalkozásokon alaposabban megtanulják,
amire szükségük van!
De várhatunk-e csodát az érettségi előkészítő óráktól? A
tanulók megengedett óraterhelését és az órarend-készítési
szempontokat figyelembe véve a középiskolák túlnyomó
részében a közép-, illetve emeltszintű érettségi vizsgára
felkészítő foglalkozások - ha a létszámkorlátokat figyelembe
véve egyáltalán beindíthatók - heti két órában,
mégpedig általában úgynevezett "dupla órában" kerülnek
megszervezésre. Már ez sem ideális körülmény, de a gondokat
még tovább szaporítja, hogy egy-egy ilyen csoport
több osztály tanulóiból verbuválódik. Ezeket a diákokat
előzőleg más tanárok tanították, esetleg eltérő óraszámban
is tanulhatták a fizikát, ráadásul - mondjuk meg
őszintén - minden ellenjavallat dacára az iskolák korlátozott
lehetőségei miatt gyakran egy csoportba sodródnak a
kétféle szint elvárásai szerint érettségizni szándékozó tanulók.
Megkezdődik a munka, a rendelkezésre álló idő
11. osztályban 74, 12.-ben 64 óra. Hogy ez alatt mit kellene
elvégezni, annak érzékeltetésére álljon itt egy, az emelt
szintű vizsgára történő felkészítéshez az OM honlapján
közreadott tanmenet javaslat órakeret-felosztása:
"11. osztály (heti 2 óra, összesen 74 óra) (43 óra új
anyag, 17 óra mérokísérlet, 10 óra feladatmegoldás, 4 óra
dolgozat).
12. osztály (heti 2 óra, összesen 64 óra) (39 óra új
anyag, 13 óra mérőkísérlet, 8 feladatmegoldó óra, 4 óra
dolgozat)" [9].
Papíron stimmel, a gyakorlatba átültetni nehéz .... Mindenesetre
jól mutatja, hogy új anyag tárgyalására kellene
fordítani az órák mintegy kétharmad részét, a mérési,
kísérletezési rutin kialakításának is ebben a periódusban
kellene megtörténnie. Nem csoda, ha például a korábbi
években is elhanyagolt problémamegoldásra itt sem
marad idő. És akkor még feltételeztük, hogy biztos, ismétlésre
nem szoruló előismeretekkel rendelkeznek a
tanulók, képesek esszékérdések kidolgozására önálló
otthoni munka keretében, és így tovább. Azt már nem is
merem említeni, hogy a tervezet az új anyag feldolgozására
szánt órák keretéből egyetlen tanórát irányoz elő
például a speciális relativitáselmélet elemeinek megismerésére.
Nem tudom, ennyi idő hány mondat megfogalmazására
elegendő, érdemes lenne lemérni ....
És mindezek dacára: az új érettségi 2005-ös bemutatkozása
sikert aratott, az eredmények az előző évekhez viszonyítva
javultak, a diákok - úgy tűnik - igenis elsajátították a
követelményrendszer tartalmi elemei között szereplő speciális
relativitáselméletet, a félvezetőkről is tudták, amit
kell, ügyesen elvégezték a kitűzött méréseket, bizonyították,
hogy alkalmasak a felsőoktatásba való belépésre,
vagyis a fizika (köz)oktatásban nincs semmi probléma!
Nos, pontosan ez az a következtetés, amelynek levonásától
óva intenék mindenkit. A fizika érettségi eredményei
nem tükrözik a vizsga és az azt megelőző oktatási folyamat
disszonanciáját, az így kialakuló, a valóságot rózsaszínben
ábrázoló kép nagyon nagy kárt okoz: ahelyett,
hogy a problémák feltárásával segítené a tárgy oktatásának
jobbítását, rámutatna a változtatások szükségességére,
konzerválja, álságos módon idealizálja az állapotokat. A
felsőoktatásban tevékenykedő pedagógusok meg fogják
tapasztalni - sajnos, azt hiszem, már érzékelték -, hogy a
közoktatásból kikerülő, szép reményekre jogosítóan magas
pontszámokkal beiskolázott hallgatók fizikatudása valójában
mit is ér. Azok ismereteiről pedig, akik nem is
érettségiztek fizikából, inkább ne beszéljünk ....
Az érettségi sikere mögött nem az odáig elvezető oktatási
folyamat eredményességét kell sejtenünk. Az írásbeli
érettségi feladatsorainak összeállítói tisztában voltak a realitásokkal,
mérlegelték, hogy éppen elég nehézséget jelent
a vizsgázók számára az új körülményekkel megküzdeni,
ezért a követelményrendszer szabta kereteken belül olyan
elvárásokat támasztottak, amelyek teljesítése nem igazán
okozott gondot. Az adott szituációban a "kimeneti szabályozás"
logikája szerint is ez volt a legkövetkezetesebb,
etikailag elfogadható eljárás. A szóbeli érettségik jó eredménye
- a 80% fölött teljesítők száma az írásbelikhez képest
két-háromszorosára nőtt - sem az előkészítő ciklusnak
köszönhető. Az érettségi vizsga két része között rendelkezésre
álló időszakban a fizikaszertárak olyan forgalmat
bonyolítottak le, mint karácsonyi nagybevásárlás idején
az üzletek: a lelkiismeretes pedagógusok - szabadidejük
terhére, fizetség nélkül - egyesével berendelve tanítványaikat,
a rendelkezésre álló felszereléseket mozgósítva
felkészítették a diákokat a szóbeli vizsgán várható mérések,
kísérletek elvégzésére. Nem azért, mert éveken keresztül
nem dolgoztak, nem végezték becsületesen a munkájukat,
és az utolsó pillanatban megszólalt a lelkiismeretük!
Hanem mert a tanítványaik iránt érzett felelősségtudat,
szeretet nem engedte meg nekik, hogy felkészítés
nélkül bocsássák vizsgára őket - és a pedagógusok nagyon
jól tudták, hogy amit a rendelkezésükre álló időkeretben
az évek során el lehetett végezni, az nem lesz elegendő
az érettségi követelmények sikeres teljesítéséhez.
Természetesen egy ilyen "rohammunka" csak előre meghatározott
kísérletek, mérések begyakorlására lehet elegendő,
vagyis tulajdonképpen látszateredményt hoz: mérési
rutint, szemléletet, önálló ötleteket nem szabad a diákok
teljesítménye mögött keresnünk. De ki törődik ezzel,
amikor a tanítványairól van szó?
Kérdés, hogy lehet-e, érdemes-e "szembekötősdit" játszani,
nem törődni azzal, hogy "milyen valódi problémák
vannak a középiskolával, és hogyan szalad az új érettségi
lova a szekér nélkül" [14], vagy inkább szembenézni a
tényleges helyzettel, és olyan megoldásokon gondolkodni,
amelyektől valódi változások várhatók a magyar közoktatásból
kikerülő tanulók természettudományos műveltségében?
Vagy megvárjuk a következő nemzetközi felmérést,
amely majd kényszerűen szembesít bennünket a tényekkel?
Nem kell sokáig vár ni: a 2006-ban sorra kerülő PISA-mérés
éppen a természettudományos kompetenciák szintjét
állítja vizsgálódása középpontjába. Hogy milyen reményeink
lehetnek a felmérés eredményét illetően, az sejthető
az eddig ismertetett "helyzetjelentés" és a vizsgálat tárgyát,
előfeltevéseit ismertető alábbi idézet összevetéséből:
"A természettudománnyal kapcsolatos írásbeliség azon
képességek együttesét jelenti, amelyek segítségével kérdéseket
vetünk fel és bizonyítékokon alapuló következtetéseket
vonunk le annak érdekében, hogy megértsük a
bennünket körülvevő természetes világot és mindazon változásokat,
melyeket az ember idézett elő ebben a világban.
Egyben e képességeink révén hozzuk meg a megfelelő
döntéseket a bennünket körülvevő világgal kapcsolatban.
A felmérés készítői szerint 15 éves korukra a diákoknak
el kellene sajátítaniuk a természettudománnyal kapcsolatos
legalapvetőbb ismereteket és készségeket, akár
tudományos területen folytatják majd tanulmányaikat,
akár nem. A tudományos gondolkodást nemcsak a tudósoktól
várják el, hanem az állampolgároktól is. Korábban
teljesen elfogadott volt, hogy az olvasás készsége és a
matematika terén elsajátított tudás az élet sok területén
fontos a felnőttek számára. A 21. században, amikor
egyre inkább előtérbe kerülnek a tudományos és technikai
kérdések, a természettudománnyal kapcsolatos írásbeliség
mint általános képesség az életre való felkészítésben
is nagyobb szerephez jut" [15]. No comment ….
Hogyan tovább?
A természettudományos muveltség, a természettudománnyal
kapcsolatos írásbeliség ugyanolyan alapkompetencia,
mint az írás, olvasás, vagy akár a számolás. Kialakulásához
időre, és tervszerű fejlesztésre van szükség.
Egy a fiatalok hosszú távú boldogulását, életesélyeinek
megnövelését szem előtt tartó közoktatási rendszer minden
részletében tükröződnie kell, hogy az alapképességek
között nem tesz különbséget, azok fejlesztését a harmonikus
személyiség kialakulása szempontjából egyformán
fontosnak tartja. Ezzel szemben a magyar közoktatásban
jelenleg a természettudományos írásbeliség kialakításának,
fejlesztésének problémája néhány ezer ("reálszakos")
tanár magánügyének látszik. Senki nem gondolja
komolyan, hogy az írás-olvasás, a betűk tanításával
párhuzamosan lehetne - mondjuk az általános iskola
hetedik-nyolcadik osztályában - történelmet vagy irodalmat
oktatni, a reáliák esetében azonban teljesen természetes,
hogy csak ebben az életkorban "szólíthatják meg"
a diákokat. Eljutni a természettudományos "betűvetéstől"
az önálló ismeretszerzésre lehetőséget teremtő "olvasás"
képességének elsajátításáig mindössze két-három év áll a
tanulók rendelkezésére. Reménytelen.
Ha valóban komolyan vesszük a közoktatás megreformálását,
akkor az alapkészségek és képességek fejlesztését
középpontba állító oktatáspolitikai koncepció következetes
alkalmazásával ki kell alakítani a természettudományos
műveltség megszerzésének lehetőségét biztosító pedagógiai
feltételeket is. Itt nem szabad "szülői igényekre" vagy "helyi
pedagógiai programokra" mutogatni. Határozott, központilag szabályozott
szerkezeti, tartalmi reformok kellenek,
mégpedig sürgősen. Az MTA ad hoc bizottságának
már idézett állásfoglalása [12] nagyszerűen rámutat azokra
a pontokra, ahol beavatkozásra van szükség, és a követendő
irányokat is kijelöli. Ehhez kapcsolódóan, mintegy
"lábjegyzetként" néhány, az állásfoglalás szellemében fogant,
gyakorlatiasnak szánt javaslattal élek.
- ) Az alapképzés szakaszában, az általános iskolában
tulajdonképpen már az alsó tagozaton megkezdődik a
természettudományos alapok kialakítása a környezetismeret,
illetve a technika és életvitel tantárgyak keretében,
majd a folyamat az 5-6. évfolyamon a természetismeret
oktatásával folytatódik. Látszólag ez kielégítő megoldás,
a valóságban azonban ennek a képzésnek rendkívül alacsony
a hatásfoka. Az okok összetettek, elemzésükre itt
nem vállalkozhatunk. Itt egy tudatos, a teljes struktúra
átlátását igénylő fejlesztési folyamat végiggondolására és
gyakorlatias útmutatásra lenne szükség, nem lehet spontán
kezdeményezésekre, jó szándékú, de mégis ötletszerű
tankönyvekre, helyi tantervekre hagyatkozni. Az általam
nagyra becsült, rendkívül fontos és nehéz munkát
végző tanítóktól egyszerűen nem lehet elvárni, hogy
eredményesen oldják meg még ezt a feladatot is. A pedagógusképzés
jelenlegi és múltbeli helyzetét tudomásul
véve más lehetőséget nem látok, mint azt, hogy a természettudományos
szakokon végzett általános iskolai tanároknak
lehetőséget kell biztosítani az alsó tagozaton történő
tanításra is. Az életkori sajátosságokat maximálisan
szem előtt tartó, szinte száz százalékban tanulói kísérleteken
keresztül megvalósított alapozó folyamatra gondolok,
még véletlenül sem egzakt fogalomalkotásra, törvények
és definíciók bemagoltatására, számonkérésére. A
gondolat egyáltalán nem eretnek, elegendő megnézni
amerikai, angol vagy német tanszergyártó cégek taneszköz-
katalógusait, hogy milyen széles a kínálatuk 6-10
éves életkorú gyermekek számára készített "science"-témakörhöz
ajánlott tanulókísérleti készletekből. Ezek nálunk
is elérhetők, természetesen borsos áron, de kisebb
anyagi ráfordítással "házilag" is felszerelhető minden iskola
a szükségleteket tökéletesen kielégítő eszközökkel.
Az osztályokat a létszámtól függően bontani lehetne,
például három csoport forgószínpadszerűen, hetenkénti
váltásban kémia, fizika, illetve biológia tárgyú egyszerű
kísérleteket, méréseket végezhetne - de ezek már olyan
szervezési kérdések, amelyek megoldása nem lehet akadálya
a megvalósításnak. Minimális tanári továbbképzéssel
és megfelelő munkaanyag biztosításával sokszorosan
megtérülő "beruházást" lehetne végrehajtani.
- ) Kötelezővé kell tenni, hogy minden érettségiző egy
természettudományos tantárgyból vizsgát tegyen. Tudom,
hogy ennek ára valamelyik, a jelenlegi érettségi szerkezetben
kötelező vizsgatárgy kötelezően választható
kategóriába sorolása lenne. Tudom, hogy ezt a már régen
megfogalmazott igényt azért vetették el, mert "a pedagógustársadalom,
de egyes vitákból ítélve a szélesebb közvélemény
is többségében elfogadhatatlannak tartotta
ezeknek a tantárgyaknak a választható tantárgyak körébe
való kerülését" [1]. Mégis végre kell hajtani ezt a változtatást.
A jelenlegi rendszer nemhogy nem preferálja, jószerével
inkább bünteti a természettudományos érdeklődést:
ha egy fiatal olyan felsőoktatási intézménybe pályázik,
ahol két természettudományos tantárgyból tett érettségit
írnak elő felvételi követelményként, akkor hat tárgyból
kell vizsgát tennie. Már önmagában ez is indokolná a
változtatást, de sokkal súlyosabb érv a benne rejlő "társadalmi
üzenet" szükségessége, egy ilyen "gesztusnak" a
műveltség-ideál felmutatásában játszott szerepe. Nem
könnyű rámutatni arra a jelenleg kötelező vizsgatárgyra,
amelyiket választhatóvá lehetne tenni, olyan megoldást
kell találni, amellyel várhatóan a legkisebb kárt okozzuk.
Két lehetőséget tudok elképzelni. Az egyik, hogy az idegen
nyelv legyen választható érettségi vizsgatárgy. Úgy
gondolom, az, hogy a követelmények megfelelő szintű
teljesítése esetén nyelvvizsgához juthatnak az érettségizők,
továbbá, hogy a felsőoktatás a diploma megszerzésének
feltételeként szabja az államilag elismert nyelvvizsga-
bizonyítvány megszerzését, éppen elég motivációt
jelent ahhoz, hogy az érettségizők többsége vizsgatárgyként
válassza az idegen nyelvet. És akkor még nem szóltunk
megváltozott politikai-gazdasági-társadalmi környezetünk
önmagában is a nyelvismeret szükségességét
sugalmazó hatásáról. (Egyébként éveken keresztül gyakorlatilag
alig volt idegen nyelvből érettségi, a vizsgázók
túlnyomó része már előbb megszerezte nyelvvizsga-bizonyítványát.)
A másik megoldási lehetőség, hogy öt érettségi
vizsgatárgy legyen kötelező, szűnjék meg a "kötelezően
választható" kategória, és aki szeretne, hatodik vizsgatárgyként
bármilyen - a megfelelő feltételeknek eleget
tevő - tantárgyat választhasson.
- ) Sürgősen megoldandó feladat a szakfelügyeleti rendszer
- megfelelő változtatásokkal történő - újraélesztése.
Az érettségi vizsga a kimeneti szabályozás eszköze - hangoztatjuk,
de hogyan képzelhető el a közoktatási folyamatra
való visszahatása? Hogyan érzékeli például egy általános
iskolában dolgozó fizikatanár, hogy a záróvizsga követelményrendszerének
szellemében végzi-e munkáját? A felkészítő
folyamat eredményességérol csak a tanulót az érettségire
"kíséro" pedagógus kap visszacsatolást: a középiskolai
tanárok úgymond első kézből értesülhetnek alkalmazott
módszereik eredményességéről, vagy eredménytelenségéről.
De még ez sem teljesen igaz, hiszen egy lineáris felépítésű
tanterv szerint folyó, de derékban kettészelt (rosszabb
esetben felszeletelt) oktatásban, például a fizika tanításában,
nehéz megtalálni akár a sikerek, akár a kudarcok forrását.
Ha az eredmények rosszak - lehet "visszafelé" mutogatni.
A középiskolai oktatás tömegessé vált, az már nem
minősíti az általános iskolát, hogy hány tanulója folytathatja
tanulmányait a középfokú oktatásban, de majdnem
ugyanez a helyzet a középiskolák és a felsőoktatás viszonylatában
is. Nagy szükség lenne elismert, köztiszteletnek
örvendő pedagógusok segítő-értékelő és közvetítő
munkájára. Nem hiszem, hogy a pedagógus-társadalom
ne lenne képes demokratikus körülmények közt önmagából
kiválasztani ennek a feladatkörnek az ellátására szakmailag és
emberileg is alkalmas tagjait.
- ) A természettudományos tantárgyak oktatására
szánható óraszámok csökkentését, mint elhibázott lépést
felül kell vizsgálni, vissza kell vonni. A fizika tantárgy esetében
- megfontolt és átgondolt, széles körben megvitatott
tananyagcsökkentéssel párhuzamosan - legfeljebb olyan
mértékű óraszámcsökkenést tartunk elképzelhetonek,
amely megőriz minimálisan heti két tanórát az általános
iskola felső három osztályában és a gimnáziumok mind a
négy évfolyamán. A tananyag meghatározásánál pedig
nem szabad "hiúsági kérdéseket" figyelembe venni: ha a
természettudományos szemléletet, gondolkodásmódot jól
illusztrálja, és egyben formálja, akkor inkább tanítsunk -
mondjuk - 18. századi ismeretet, mintsem naprakészséggel
kérkedve fizikaórán "ködevést" folytassunk. Természetesen,
amennyire lehetséges, foglalkozni kell a modern
fizika elemeivel is, de ha a látásmódot, a problémák tudományos
megközelítésének metodikáját átadva további
tanulásra és önképzésre képessé tesszük a tanulókat,
akkor már elértük a célunkat.
Irodalom
- LUKÁCS JUDIT: Érettségi reform Magyarországon - az OKI Minőség -
eredményesség - hatékonyság címmel 2004 októberében rendezett
szakmai konferenciáján elhangzott előadás; http://www.oki.hu
- SINKA EDIT raportőri jelentése az OKI Minőség - eredményesség -
hatékonyság címmel 2004 októberében rendezett szakmai konferenciájának
5. vitafórumáról; http://www.oki.hu
- VIDÁKOVICH TIBOR: Kimeneti szabályozás, standardizált értékelés,
feladatbankok, tesztbankok - az OKI Minőség - eredményesség -
hatékonyság címmel 2004 októberében rendezett szakmai konferenciáján
elhangzott előadás; http://www.oki.hu
- HORVÁTH ZSUZSANNA, LUKÁCS JUDIT: A kétszintű érettségi vizsga - Új
Pedagógiai Szemle 2005/04
- A tavaszi érettségi vizsgák tapasztalatairól az OKÉV vezetői által a
regionális tájékoztatókon tartott előadások képanyaga;
http://www.om.hu/letolt/okev/doc/erettsegi_dia_051117.ppt
- Interjú Pósfai Péterrel, az OKÉV főigazgatójával - OFINFO, 2005, 5
- Az oktatási miniszter 10/2003. (IV.28.) OM rendeletének 1. sz.
melléklete - Magyar Közlöny 2003/43/II.
- Fizika érettségi vizsga általános követelményei - az 1/2005. (I.21.)
OM rendelettel módosított, egységes szerkezetbe foglalt 40/2002.
(V.24.) OM rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről
- Az érettségiről tanároknak; http://www.om.hu/letolt/kozokt/erettsegi2005/tanaroknak/fizika/
- GÁCS ANNA, RÉVÉSZ SÁNDOR: A teve, mint víziló (Beszélgetés Magyar
Bálint oktatási miniszterrel) - http://beszelo.c3.hu/cikkek/a-tevemint-vizilo
- Európai kihívások a magyar oktatásban (Beszélgetés Sió Lászlóval,
az Oktatási Minisztérium politikai államtitkárával) - Új Pedagógiai
Szemle, 2002. március
- BAZSA GYÖRGY: A Magyar Tudományos Akadémia a korszerű természettudományos
közoktatásért - Fizikai Szemle 53/3 (2003) 112
- Fizika 9-11. évfolyam tanterve - Magyar Közlöny 2003/43/II.
- TAKÁCS GÉZA: Az iskola gondjai és a gondok nyilvánossága - Élet
és Irodalom, 49. évfolyam, 29. sz.
- A diákok tudásának és képességének mérése az olvasás, a matematika
és a természettudomány terén - http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=oecd-diakok