Fizikai Szemle 2007/6 181.o.
A GP-B KÍSÉRLET
Hraskó Péter
PTE Elméleti Fizika Tanszék
A NASA 1958-ben jött létre, és 1964 óta finanszírozza a
Gravity-Probe-B (GP-B) kísérletet. Ha ettől az időponttól
számítjuk a kísérlet előkészítő fázisát, akkor ez
éppen 40 évig tartott, mert a kísérleti berendezést szállítóűr
hajó 2004 áprilisában emelkedett a magasba. Az
előkészületek azért húzódtak el ennyire, mert rendkívüli
technikai nehézségekkel kellett megküzdeni. Megérte-
e? Arányban áll-e a kísérletben vizsgált probléma
jelentősége a ráfordított szellemi és anyagi erőfeszítéssel?
Az alábbiakból remélhetően kiderül, hogy igen,
mert a vizsgálat célkeresztjében a fizika egyik legfontosabb
fogalmi eszköze, az inerciarendszer állt.
Amikor az ma = F Newton-egyenlet segítségével
meg akarunk oldani egy mechanikai feladatot, előzetesen
pontosan tisztáznunk kell, inerciarendszer-e az,
amihez a gyorsulást viszonyítjuk, vagy sem. Ha
ugyanis nem az, akkor a jobb oldalon az erők közé a
valódi erőkön kívül a tehetetlenségi erőket - vagy
más néven inerciaerőket - is oda kell írni. Azt gondolná
az ember, hogy mindig az inerciarendszer választása
a legcélszerűbb, mert az egyenlet jobb oldala az
inerciaerők hiánya miatt ekkor a legegyszerűbb. De a
gyakorlatban ez szinte soha sincs így, ugyanis a koordinátarendszer
megválasztásában sokkal nagyobb
súllyal esik latba az a szempont, hogy a koordinátarendszer
nyugodjon azokhoz az objektumokhoz (például
a laboratórium falaihoz) képest, amelyekhez a
mozgást ténylegesen viszonyítjuk. Ezért szinte mindig
a Földhöz képest nyugvókoordinátákat választunk,
és ha pontosan akarunk számolni, figyelembe kell
vennünk azokat az inerciaerőket, amelyek abból származnak,
hogy a koordinátarendszerünk együtt forog
a Földdel.
A newtoni fizika azonban nem korlátozódik a Földön
lejátszódó jelenségek körére. Egy merész általánosítással
a Naprendszer tárgyalására is illetékesnek
nyilvánítja magát azzal a feltevésével, hogy az ma = F
egyenletet a bolygók mozgására is alkalmazhatjuk, ha
a jobb oldalra beírjuk a Naprendszer égitestei között
ható gravitációs erőt. A Naprendszert nem
kell viszonyítanunk semmilyen eleve adott objektumhoz,
ezért ebben az esetben olyan koordinátarendszert
célszerű választani, amely inerciarendszert határoz
meg. A mozgásegyenlet jobb oldalán ekkor csak a
gravitációs erő jelenik meg, inerciaerők szóba sem
jöhetnek. A csillagászati megfigyelések nagy pontossággal
igazolják ezen számítások helyességét.
Az általános relativitáselmélet majdnem pontosan
ugyanolyan bolygópályákat jósol, mint a newtoni
fizika, de ettől tökéletesen eltérő alapokon. Einstein
elméletében a bolygópályák kiszámításánál nem kell
foglalkozni azzal, hogy a koordinátarendszerünk inerciarendszer-
e vagy sem. Ez valószínűleg elég hihetetlenül
hangzik azoknak, akik általános relativitáselmélettel
még nem foglalkoztak, és hozzászoktak, hogy a
newtoni fizikában egyáltalán nem mindegy, melyik
eset áll fenn. Az általános relativitáselméletben azonban
valójában egyáltalán nincs hely kozmikus méretű
(más néven globális ) inerciarendszerek számára,
noha a lokális inerciarendszerek ebben az elméletben
is fontos szerepet játszanak. Egy szabadon, forgásmentesen
keringő űrhajó ilyen rendszer, mert az elengedett
tárgyak az űrhajófalaihoz képest megtartják
egyenletes, egyenesvonalú mozgásukat vagy nyugalmi
állapotukat (súlytalanság), és inerciarendszernek
éppen az ilyen tulajdonságú vonatkoztatási rendszereket
nevezzük. A globális inerciarendszer azonban
az elmélet szerint üres fogalom, puszta fikció, amelynek
nincs semmiféle realitása.
Tényleg így van-e? A bolygómozgás alapján nem
könnyű dönteni, mert a bolygópályákat mindkét elmélet
nagy pontossággal megjósolja (igaz, az általános
relativitáselmélet pontosabban), és az egyik elmélet
kiinduló lépése a globális inerciarendszer megválasztása,
míg a másik azon a feltételezésen nyugszik, hogy
ilyen inerciarendszerek egyáltalán nincsenek. Ahhoz,
hogy dönteni tudjunk, mindenekelőtt le kell szögeznünk,
hogy a tapasztalattal egyező számítási eredmény
önmagában még kevés ahhoz, hogy visszamenőleg
igazoljon minden feltevést, amit a számítás közben
használtunk. A fizika történetéből sok ilyen példát ismerünk.
A hidrogénatom Bohr-modellje például pontosan
elvezetett a tapasztalatilag ismert Balmer-formulához,
mégsem bizonyult igaznak. Felváltotta a kvantumelmélet,
amelyből szintén levezethető a Balmer-formula
anélkül, hogy szó esne a Bohr-modell alapvető fogalmáról,
a Bohr-pályákról. A kvantumelmélet lényegéhez
tartozik, hogy ilyen klasszikus pályák egyáltalán nincsenek
is, hanem csupán fikciók.
A globális inerciarendszerekkel eléggé hasonló a
helyzet, de van egy fontos különbség. Ki lehetett találni
olyan kísérletet (ez a GP-B kísérlet), amely a globális
inerciarendszer fogalma és a tapasztalat közötti
közvetlen ellentmondásra világít rá anélkül, hogy
eközben el kellene dönteni, melyik gravitációelmélet
igaz, Newtoné vagy Einsteiné.
Képzeljünk el egy forgógömböt, amely a Föld
körül kering. Az 1. ábra a gömb időben egymást követő
pozícióit ábrázolja. A pálya a földrajzi pólusok
fölött áthaladó kör , ahogy ez a GP-B kísérletben volt.
Ha a kezdőpillanatban a gömb forgástengelye párhuzamos
a Föld forgástengelyével, akkor a keringés
során ennek végig így is kell maradnia. Ez akkor látszik
a legvilágosabban, ha a mozgást inerciarendszerhez
viszonyítjuk. Inerciarendszerben minden olyan
test megtartja perdületének irányát és nagyságát,
amelyre nem hat forgatónyomaték. Egy keringő testre
csak a Föld gravitációs vonzása gyakorolhatna forgatónyomatékot,
de ha a test pontosan gömb alakú,
ilyen forgatónyomaték nem jön létre. Ezért mind a
keringő gömb, mind a Föld forgástengelye megtartja
az irányát az inerciarendszerhez és - ennek következtében
- egymáshoz képest.
De mi van akkor, ha azt tapasztaljuk, hogy a gömb
forgástengelye nem marad párhuzamos a Föld forgástengelyével?
Ha minden kísérleti hibát sikerül megnyugtatóan
kizárni, csak egy következtetés marad:
Nem volt jogos inerciarendszerhez viszonyítva elképzelni
a mozgást, mert a kísérlet ellentmond annak,
hogy ilyen rendszer létezik.
A GP-B kísérlet, amely az első és mindeddig az
egyetlen ilyen kísérlet volt,1 arra az eredményre vezetett,
hogy a forgógömb forgástengelye nem marad
állandóirányú, hanem körülbelül 6 "/év szögsebességgel
forog a körpálya síkjában. Ez rendkívül lassú
forgás, de ahhoz elég, hogy döntsön a globális inerciarendszerek
kérdésében: Ennek a fogalomnak a
természetben nem felel meg semmi.
Hangsúlyozni kell, hogy ez a következtetés csupán
az inerciarendszer fogalmán és a kísérlet eredményén
alapul, nem kell hozzá hivatkozni se Newton, se Einstein
elméletére. De ha figyelembe vesszük, hogy az
általános relativitáselmélet alapján a 6 "/év szögelfordulást
geodetikus precesszió néven már évtizedekkel
ezelőtt megjósolták, a GP-B kísérlet fontos új bizonyítékkal
szolgál az általános relativitáselmélet mellett. A
kísérletnek többnyire csak ezt a következményét
szokták hangsúlyozni, de ha előzőleg nem tesszük világossá,
hogy a geodetikus precesszió a newtoni fizika
alapjainak mond ellent, nem méltányolhatjuk kellően a
kísérlet jelentőségét. Összehasonlításul gondoljunk
csak a Merkur perihéliumának eltolódására, ahol a
probléma nem minőségi, hanem mennyiségi jellegű
volt: A megfigyelt 575 "/év-század eltolódásból a newtoni
gravitációelmélet csak 534 "/évszázad eltolódást
tudott megmagyarázni. Az általános relativitáselmélet
minden külön feltevés nélkül pontosan kiadja a 41
"/évszázad hiányt. Történetileg ez volt az első bizonyíték
az elmélet mellett, amelynek jelentőségét nehéz
lenne túlbecsülni. Perihéliumeltolódás azonban a newtoni
és az einsteini elméletben egyaránt van, csak egy
kicsit más mértékben, ezért ez a jelenség nem világít rá
élesen a két elmélet közötti gyökeres különbözőségre.
A geodetikus precesszió ezt inkább megteszi, mert minőségileg
új jelenség a newtoni fizikához képest.
Az általános relativitáselmélet szerint azonban a
poláris pályán keringő gömb forgástengelye csak
akkor precesszálna pontosan a keringés síkjában, ha
a Föld nem forogna. A Föld forgása miatt a gömb forgástengelye
valójában kimozdul ebből a síkból, de
ennek a dregnek2 nevezett precessziónak a szögsebessége
körülbelül 170-szer kisebb a geodetikus precesszió szögsebességénél.
A GP-B kísérletben azért
választottak poláris pályát, hogy a kétfajta precessziót
könnyebben elkülöníthessék egymástól.3 A kísérlet
pontossága azonban körülbelül 1%-os lett, és ez nem
elegendő a dreg megfigyeléséhez.
A geodetikus precesszió olyan lassú mozgás, hogy
kimutatása egészen különleges eszközöket igényelt,
melyek kifejlesztése évtizedekig tartott. A csúcstechnológiát
felhasználó műszerek ismertetéséhez nem
vagyok eléggé felkészült, de egy kérdést semmiképpen
sem kerülhetek meg: Hogyan lehetett körpályán
tartani egy forgó gömböt úgy, hogy közben észlelni
lehessen a forgástengely parányi elfordulását?
Ezt egy űrhajóhoz rögzített giroszkóp segítségével
lehetett megvalósítani. A giroszkóp vázlatos rajzát a 2.
ábra mutatja. A kardántengelyes felfüggesztés lehetővé
teszi, hogy a lendkerék tengelye beállhasson minden
irányban, pontosan úgy, mintha a lendkerék szabadon
lebegne. A giroszkóp állványa azonban az űrhajóhoz
van rögzítve, ezért a lendkerék centruma az
űrhajóval együtt kering anélkül, hogy ez bármilyen
mértékben korlátozná a lendkerék orientációját.
A GP-B űrhajó négy giroszkópot vitt magával, amelyeknek
az orientációja egymástól függetlenül változhatott.
A "lendkerék" valójában nem kerék, hanem
egy majdnem tökéletes gömb volt, nehogy valamilyen
fizikai eredetű forgatónyomaték hathasson rá. A felület
egyenetlenségei olyan minimálisak voltak, hogy ha
a Föld ugyanilyen arányban térne el az ideális gömbalaktól,
a legmagasabb hegycsúcsok és a legmélyebb
óceáni árkok két és fél méter magasak, illetve mélyek
lennének. Mind a négy giroszkóp elfordulása megfelelt
a várt 6 "/év szögsebességnek.
Még egy kérdés van hátra: Milyen gyakorlati következtetést
kell levonnunk abból, hogy globális inerciarendszerek
nincsenek? A következtetés biztosan nem az,
hogy ezt a fogalmat örökre száműznünk kell a fizikából.
A kérdést azzal összefüggésben kell megválaszolnunk,
hogy milyen viszonyban van egymással Newton és Einstein
gravitációelmélete. Mindkét elmélet ugyanazt a jelenségkört
fedi le (Naprendszer, kettős csillagok), de az
általános relativitáselmélet fogalmilag egységesebb (nem
enged meg két különböző fajtájú - súlyos és tehetetlen -
tömeget), és tapasztalatilag pontosabb. Newton tömegvonzás-
elmélete azonban nagyon széles körben igen
pontos közelítése az általános relativitáselméletnek,
amelyből jól meghatározott közelítő eljárással le is származtatható.
Még az űrszondák pályaszámításához is
többnyire teljesen elegendő pontosságú a newtoni elmélet,
ezért pedáns szőrszálhasogatás lenne, ha ilyen esetekben
nem ezt az elméletet használnánk - a globális
inerciarendszereivel együtt. Természetesen a középiskolában
is ezt az elméletet tanítjuk. Legfeljebb arról lehet
szó, hogy nagyobb hangsúlyt kellene helyezni a Newton-
elmélet azon feltevéseire (globális inerciarendszerek
léte, a súlyos és a tehetetlen tömeg kettőssége), amelyek
az általános relativitáselmélet kiindulópontját képezik.
_________________________
- Az ESA (European Space Agency, Európai Űrügynökség) 2020-
ra tervezi a Hyper elnevezésű szonda felbocsátását, amely egyéb
feladatok mellett a GP-B kísérlethez hasonlóprogramot is végrehajt
majd.
- A drag (húzás, vonszolás) angol elnevezés magyar adaptációja.
- Egyenlítői pályán mindkét precesszió a pályasíkban történik.