Fizikai Szemle 2007/6. 208.o.
Zsúdel László: BIOFIZIKA
Moduláris tankönyvek sorozat, Egészségügyi Szakképzo és Továbbképzo Intézet, 2006
Hosszú ideje okoz gondot az egészségügyi szakképzésben
a szükséges szinten megírt biofizika-tankönyv hiánya.
A biofizikát a különböző szinteken nagyon eltérő
óraszámokban tanítják. Vannak kurzusok, ahol kilenc
óra alatt kell valami bevezető tudást nyújtani, és van
olyan képzési forma is, ahol két félév jut az orvosi ismereteket
alátámasztó fizikai tananyag elsajátítására. Olyan
könyvet kell tehát a tanulók kezébe adni, amelyben
megtalálható a lényeg, de, ha a részletekre van szükség,
az olvasó azokat is megtalálhatja. Zsúdel László munkája
erre a problémára nyújt egy lehetséges megoldást.
A biofizika tanítása során a szerző semmilyen ismeretet
nem tekint adottnak, minden információt, ami a
megértéshez szükséges, igyekszik megadni. Mivel a
moduláris tankönyv terjedelme véges, a mellékelt CD
által nyújtott majdnem korlátlan lehetőségeket használja
fel erre a célra. A tankönyv 110 oldalán található
információkat kiegészíti a CD-n található 580 oldalnyi
előismeret és a tananyaghoz fűzött részletes magyarázat.
A nyomtatott könyv és a CD együtt alkot egy egységet.
Vannak teljes fejezetek, amelyek csak a diszken
találhatók meg és vannak olyanok, amelyek egy része
itt, másik része ott elérhető.
Zsúdel László évtizedek szakmai és pedagógiai
tapasztalatait felhasználva tervezte meg a könyv szerkezetét,
a fejezetek didaktikai felépítését. Ugyanezeket
a didaktikai célokat szolgálja az oldalak nyomtatási
képének kialakítása és a tipográfia is.
Az útmutatóból az olvasó is megismerheti a tankönyv
szerkezetét, a jelöléseket, az egyes részeket.
Minden fejezetet a benne szereplő tudásanyag elsajátításának
célja vezet be. A második pontból megtudhatjuk
azt, mire leszünk majd képesek, ha megtanultuk.
Ebben segít a fogalomgyűjtemény. Az ellenőrzést
és a lényeges tudáselemek felidézését szolgálják
a kérdések, feladatok. Ismereteink bővítésében szerepe
van a hivatkozásoknak és az irodalomjegyzéknek
is, amelyben a szerző további olvasnivalókat
ajánl, és a tananyaghoz kapcsolódó további információk
elérését segíti.
A biofizika tárgyának meghatározásakor a szerző
tisztázza a különbséget a biofizika és az orvosi fizika
között.
Az első részben a konkrét ismeretek közlése előtt a
természettudományos megismerésről és a modellmódszerről
olvashatunk általános tudományelméleti
bevezetőt. Az első három bevezető jellegű fejezetet
követő negyediket tekinthetjük a fizika átismétlésének.
Az Alapvető fizikai ismeretek a mechanikából és
Az elektromágnesség-tanból című részben a rezgések,
a hullámok, az elektrosztatika és az atomfizika szükséges
alapjaival ismerkedhet meg az olvasó. Ebben a
részben már orvosi fizikai ismeretek is előfordulnak,
mint például a hallás fizikája, illetve a radioaktivitás
egészségügyi hatásai, a lézerek szerepe a terápiában
és a diagnosztikában.
Az ötödik fejezet a bioelektronikával, a jelfeldolgozással,
erősítéssel, analóg és digitális jelek átalakításának
szerepével foglalkozik. Ezeknek a fogalmaknak
az orvosi fizikai használatával a könyv későbbi részeiben
találkozhatunk.
Az életfolyamatok biofizikai jelenségeiről szól a
könyv hatodik egysége. A biomechanikáról, termodinamikáról,
a bioelektromosságról, a transzportfolyamatok
részleteiről tanulhatunk belőle.
A további fejezetekben a modern műszerek segítségével
működő diagnosztikai és terápiás módszerek
elméletébe nyerhetünk betekintést. Az elektromos
diagnosztikai módszerek, a röntgensugárzás keletkezése,
fajtái és használata mellett a modern nukleáris
orvosi technikák és a számítógéppel létrehozott tomográfiás
képalkotás lehetőségeivel is megismerkedhetünk.
Nem marad ki a környezeti biofizika és a fizioterápia-
fizikoterápia témaköre sem.
A stílus szakszerű, tömör és lényegre törő. A terjedelmi
okok miatt sok minden kimaradt a nyomtatott
verzióból, de a CD-mellékletből minden hiányzó információt
megszerezhetünk. A bevezetőben felvázolt
felépítés feszes szerkezetbe foglalja a könyvet.
A szerző nem feledkezik meg a tananyag tudománytörténeti
kontextusba helyezéséről sem. Bőséges
képanyag, tudósok rövid életrajza színesíti a könyvet,
és a CD terjedelmi lehetőségeit kihasználva további
színes képekkel és ábrákkal teszi szemléletesebbé.
Néhány apróság, amin javítani kellene a következő
kiadásban: a fogalomgyűjtemény lehetne kicsit következetesebb.
Néha kicsit esetlegesnek tűnik, hogy
mely fogalmak vannak a fejezet elé kiemelve és melyek
vannak csak a szövegben definiálva. Néhány
ábrán a feliratok összekeveredtek, például a 33. oldalon
a színképek megnevezése felcserélődött.
Zsúdel László egy sokféleképpen használható tankönyvet
ad az olvasók kezébe. A kötelező iskolai tananyagon
túl a könyv önképzésre is alkalmas, el lehet
tenni és később utánanézni részletesebben a dolgoknak.
A biofizikát tanító tanár is elegendő ismeretet találhat
benne ahhoz, hogy több szinten fel tudjon készülni
az órákra, pluszt adhasson az érdeklődő tanulóknak,
vagy információkhoz segíthesse a lemaradókat. Középiskolában
biofizikát oktató tanárként kollégának, diáknak,
érdeklődőnek egyaránt melegen ajánlom.
Ujvári Sándor